Posted on Νοέ 29, 2015 | 0 comments

Πληροφόρηση του Ασθενή από το Νοσηλευτικό Προσωπικό

Μαυροματίδης Κώστας

Δ/ντής Νεφρολογικού Τμήματος Κομοτηνής, 10.10.2014

 

Η ενημέρωση του ασθενή αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη συνεργατικής σχέσης με το γιατρό του, αν και παραμένει ασαφές ποια είναι τα όρια της κατάλληλης για τον ασθενή ενημέρωσης

Η πληροφόρηση του ασθενή είναι μία σύνθετη διαδικασία, στην οποία εμπλέκονται όλα τα μέλη της θεραπευτικής ομάδας

Σε Διεθνές επίπεδο παρατηρείται μία μεταστροφή στις απόψεις και πρακτικές της επιστημονικής κοινότητας, ιδίως στις Αγγλοσαξονικές και Δυτικοευρωπαϊκές χώρες, όπου ακολούθησε χρονικά την επιθυμία των ασθενών για ειλικρινή και πλήρη ενημέρωση

Αντίθετα, στη χώρα μας υπάρχει σημαντική διαφορά ανάμεσα στην επιθυμία των ασθενών για ενημέρωση και στη στάση των επαγγελματιών υγείας, με αποτέλεσμα η πληροφόρηση του ασθενή να είναι περιορισμένη ή να γίνεται υπό προϋποθέσεις

Η ανάγκη των ασθενών για πληροφόρηση δεν περιορίζεται μόνο σε «κλινικά ή τεχνικά» θέματα (διάγνωση, θεραπεία, επιπλοκές), αλλά και σε γενικότερα ζητήματα που αφορούν τόσο σε δραστηριότητες της καθημερινότητας, όσο και σε οικονομικά ζητήματα σχετικά με τη διαχείριση της φροντίδας τους

Στην Ελλάδα οι περισσότερες μελέτες αξιολόγησης της παρεχόμενης πληροφόρησης επικεντρώνονται σε ογκολογικούς ασθενείς, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε πολλές αναπτυγμένες χώρες

Η συμβολή των νοσηλευτών στην πληροφόρηση του ασθενή έχει αξιολογηθεί σε διαφορετικά πλαίσια και πτυχές της νοσηλευτικής φροντίδας, παρέχοντας χρήσιμα δεδομένα για το ρόλο και τη συνεισφορά του νοσηλευτή στη διαδικασία αυτή, επισημαίνοντας, συγχρόνως, την προβληματική που χαρακτηρίζει την εφαρμογή της στην καθημερινή κλινική πρακτική

Σε μία μελέτη οι περισσότεροι ασθενείς δήλωσαν ότι αρκετές από τις πληροφορίες που έλαβαν από το νοσηλευτικό προσωπικό, ήταν με πρωτοβουλία των ιδίων. Το εύρημα αυτό υποδεικνύει ότι οι ασθενείς επιδιώκουν και αναζητούν πληροφόρηση από το νοσηλευτικό προσωπικό, αναγνωρίζοντάς το ως μία πηγή ενημέρωσης από το προσωπικό του νοσοκομείου

Μία πιθανή εξήγηση είναι ότι το νοσηλευτικό προσωπικό αφενός διαχειρίζεται θέματα που οι ασθενείς μπορούν να κατανοήσουν περισσότερο, αφετέρου βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τον ασθενή καθ’ όλη τη διάρκεια της νοσηλείας του, γεγονός που ενισχύει και προάγει τη θεραπευτική τους σχέση

Στο Ελληνικό σύστημα υγείας η πληροφόρηση του ασθενούς και των συγγενών του καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το θεράποντα γιατρό

Η διάθεση περιορισμένου χρόνου για την μεταξύ προσωπικού-ασθενών επικοινωνία αλλά και η ροή πληροφοριών από τη θεραπευτική ομάδα με μη συστηματικό τρόπο, πιθανότατα να προσανατολίζει τους ασθενείς σε άλλες πηγές ενημέρωσης εκτός του συστήματος υγείας

Η αναζήτηση επιπρόσθετης πληροφόρησης μπορεί να πηγάζει από την έλλειψη εμπιστοσύνης, που σε πολλές περιπτώσεις χαρακτηρίζει τη σχέση ασθενή-θεραπευτή

Σημαντικός αναδεικνύεται και ο ρόλος του οικογενειακού ιατρού, αφού αρκετοί ασθενείς δηλώνουν ότι απευθύνθηκαν στον προσωπικό τους γιατρό για οποιαδήποτε επιπρόσθετη πληροφορία χρειάζονταν

Το διαδίκτυο και το έντυπο υλικό αποτελούν πηγές πληροφόρησης αρκετά προσβάσιμες στη σύγχρονη εποχή και απευθύνονται σ’ ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού

Πηγές επιπρόσθετης πληροφόρησης αναδεικνύονται, επιπλέον, τα ΜΜΕ και οι διαπροσωπικές επαφές με γνωστούς και συγγενείς

(Από: Κολοβός Π, Καϊτελίδου Δ, Σαχλάς Α και συν., Νοσηλευτική 2013; 52: 199-214)